רכישת דירה יד שנייה אינה דומה לרכישת מוצר חשמלי או ריהוט. זאת מאחר ומדובר בעסקה מורכבת הרבה יותר שמצריכה בדיקות שונות בשלל היבטים על ידי בעל מקצוע מיומן בתחום. יש לבדוק ולדעת את כל מאפייני הדירה על מנת שהקונה לא ימצא עצמו סובל מנזק כספי או מהפסד של סכום התשלום כולו.

חשוב להבין עד כמה בירור לגבי זהותו של בעל הנכס ובחינת כל היבט חוקי בקשר לדירה הם כאלו שיכולים לקדם את הרוכשים לקראת כניסה לדירה שתהיה באמת שלהם, ותבטיח גם את הנוחות שהם מבקשים, את התנאים הנדרשים לניהול אורח חיים נורמאלי, ואת הסביבה הבטוחה שבה הם מעוניינים לשהות מדי יום.

בחינת מצבה המשפטי של הדירה

כדי להבין אלה בדיקות יש לבצע מבחינה משפטית ומסחרית חשוב להתעמק בהיבטים השונים. בראש ובראשונה יש לבדוק מהו מצבה המשפטי של הדירה. כלומר, האם היא באמת שייכת למי שמציג את עצמו כבעליה והאם לא קיימות זכויות לצדדים שלישיים ומגבלות אחרות, והאם הרשום בנסח הטאבו תואם את מצב הדירה במציאות.

גם בדיקות לגבי חריגות בנייה (שקיומן יכול לגרום המון כאבי ראש לרוכשים), משכנתאות פעילות, או אפילו חלילה צווי הריסה ו/או הליכים משפטיים כנגד המוכר, הן כאלה שאי אפשר לוותר עליהן. רק כשמדובר על נכס נקי, מהבחינה המשפטית, נבין שנוכל להתחיל ברגל ימין חיים שקטים מאוד בדירה ששייכת לחלוטין לרוכשים וניתן לעשות איתה כל מה שרוצים.

זיהוי הכדאיות הכלכלית של הרכישה

ההיבט המסחרי והכלכלי של עסקת רכישת דירה מיד שנייה גם הוא בעל חשיבות רבה. אחרי הכול, גם אם מדובר על דירה שבה כל בדיקה לגבי ההיבט המשפטי עברה בהצלחה, הרי שרכישה של דירה הסובלת מבעיות עיצוביות שונות, או כזו המצוייה במקום שבו יהיה קשה למכור אותה לאחר מכן, מכל סיבה שהיא, עתידה להתברר כצעד לא נבון.

בדיקה מסחרית כזו תכלול גם את האפשרות של קבלת משכנתא מספקת לצורך מימון הרכישה. זאת, יחד עם תכנון נכון של היבטי המס הנובעים מהעסקה, ובפרט לאור השינויים הדרמטיים במיסוי דירות מגורים שאירעו בשנה האחרונה, יבטיחו שהרוכש דירה במיטב כספו יזכה להשלמת העסקה לפי שביעות רצונו.